Huisvesting van vereenzaamde Edese inwoners

Donderdag 22 september hield het een college een informatieve besloten bijeenkomst over Skaeve Huse. Op advies van de raad zette het college een communicatieproces hierover op. Op woensdag 21 september publiceerde Ede Stad een opvallend achtergrond verhaal gebaseerd op een interview met twee leden van de ChristenUnie. Voldoende aanleiding om daar per omgaande raadsvragen over te stellen.

Opvallende uitspraken in het artikel van Ede Stad zijn:

'Omdat andere mensen vrij dichtbij wonen, heb je snel te maken met een stuk vooroordeel op het gebied van het type mensen en gevreesde overlast. We moeten de zorgen serieus nemen, maar aan de andere kant moet je het juiste beeld schetsen. De plek moet niet heel ver zijn van voorzieningen als winkels en openbaar vervoer, terwijl je ze ook niet midden in een woonwijk wilt plaatsen.’

Vragen

Deelt het college de zorg van de Christenunie dat de nieuwe wijk met ‘sobere’ portakabins geen vrijstaat mag worden?

Hoe gaat het college voorkomen dat dat niet gaat gebeuren?

Hoe gaat het college voorkomen dat de nieuwe wijk geen broeinest wordt voor criminaliteit?

Hoe gaat het college voorkomen dat deze nieuwe wijk een negatieve uitstraling krijgt op de aangrenzende wijk of wijken?

Is de inhoud van het interview met Daan Weststrate en Jan de Kluiver afgestemd met wethouder Meijer en / of het college?

Vindt het college het wijs om kennis genomen hebbende van het artikel in Ede Stad door te gaan met de ontwikkeling van een wijk voor mensen die elders teveel overlast veroorzaken met een mogelijk ontwikkeling als vrijstaat en een broeinest van criminaliteit?

Ede Stad -> Skaeve Huse voor mensen 'buiten de samenleving'