Zorgen om veiligheid en overlast bij drugsdumpingen

De VVD in Ede maakt zich zorgen om de veiligheid en overlast voor onze inwoners bij drugsdumpingen en heeft naar aanleiding van de recente voorvallen in Nijmegen/Heumen een aantal raadsvragen gesteld.

© @RonV Media

In de afgelopen raadsperiode heeft de VVD Ede meermaals (17 september 2016, 23 mei 2017) raadsvragen gesteld over het dumpen van drugsafval in onze gemeente.

Gisterochtend was in het nieuws dat uit een busje in Nijmegen en Heumen een kilometerslang spoor drugsafval was gelekt. Naast de kosten voor het opruimen van het afvalspoor, was er een risico voor de veiligheid van de inwoners en huisdieren. Het ging om een onbekend zuur dat bij aanraking een branderig gevoel kon veroorzaken, gevaarlijk was voor honden die er mogelijk doorheen konden lopen en voor veel stankoverlast zorgde. Het busje is uiteindelijk aangetroffen in een woonwijk.

Gisteravond werd opnieuw een kleine vrachtwagen met vermoedelijk drugsaval aangetroffen in Elst. Ditmaal was er geen direct gevaar voor de omwonenden, maar bij controle bleek wel dat er 25 vaten chemicaliƫn in het voertuig stonden.

De VVD in Ede maakt zich zorgen om de veiligheid en overlast voor onze inwoners en heeft naar aanleiding van de recente voorvallen de volgende raadsvragen gesteld:

1. Hoe vaak is er dit jaar drugsafval aangetroffen in onze gemeente? Is er sprake van een stijgende, gelijkblijvend of dalend aantal dumpingen in onze gemeente?
  2. Is er drugsafval aangetroffen in woonwijken of bebouwde kom? Kunt u op een kaart aangeven waar drugsafval is aangetroffen?
  3. Is er bij het aangetroffen drugsafval in onze gemeente sprake geweest van lekkage, milieuvervuiling of onveilige situaties voor de inwoners en/of handhavers? Zo ja, op welke wijze is daarmee omgegaan?
  4. Wat heeft het opruimen van drugsafval de gemeente dit jaar al gekost? Is er sprake van stijgende, gelijkblijvende of dalende kosten?
  5. Zijn er al aanhoudingen verricht dit jaar? Zo ja, hebben we kosten van de opruiming op hen kunnen verhalen? Hoe was dat in eerdere jaren?
  6. Bij de beantwoording van de raadsvragen van 23 mei 2017 heeft het College aangegeven dat er op dit moment bij politie en handhaving voldoende mankracht is om aan het fenomeen aandacht te schenken. Is dat nog steeds het geval?