Ede kan wel wat levendigheid gebruiken

In een brief aan college schrijft de VVD dat er veel aan gelegen is dat de Fietser zich vestigt in Ede. Op 11 december jl. nam de raad een besluit over de vestiging van ‘de Fietser’  en een op de Fietser toegesneden aanpassing van de verordening winkeltijden. Hoe het sindsdien verder is gegaan is voor de VVD onvoldoende helder. Ook missen wij het zicht wat er in de komende maanden allemaal moet gebeuren wil ‘de Fietser’ in het eerste kwartaal van het volgend jaar zijn deuren in Ede openen.

Door de negatieve bedrijfsontwikkelingen met een aantal landelijke winkelketens ,die ook in Ede zijn gevestigd, maken wij ons steeds meer zorgen over de ‘houdbaarheid’ van onze binnenstad. ‘Ede kan wel wat levendigheid gebruiken’ maar het omgekeerde tekent zich versnelt af. De binnenstad dreigt leeg te lopen en daarover maakt de VVD zich steeds meer zorgen.

Het college gaat stoïcijns door met de voorbereiding van een referendum alsof er nog alle tijd van de wereld is.  Alles lijkt geblokkeerd door de verdeeldheid in de raad over de winkeltijden. Opvallend hoe GemeenteBelangen, PvdA en D66 aan de leiband van de ChristenUnie en het CDA lopen. Het convenant is heilig terwijl de wereld om ons heen razendsnel verandert.

Wanneer door de discussie over de winkeltijden de Fietser uitwijkt naar een andere locatie buiten Ede en MediaMarkt vanwege de nieuwe vestiging in Duiven besluit om de deuren in Ede te sluiten dan pas hebben wij echt de poppen aan het dansen. Moet het zover komen?

De VVD is van mening dat het college haar verantwoordelijkheid moet nemen en op korte termijn met een concreet voorstel moet komen over de verruiming van de winkeltijden. De situatie wordt steeds nijpender voor de winkeliers en een klant die zijn weg gevonden heeft naar een ander centrum is niet zomaar terug in de binnenstad van Ede.

De VVD geeft het college serieus in overweging om het referendum, gelijk de wijkwethouder, te laten vallen en om op korte termijn met een concreet voorstel te komen over de verruiming van de winkeltijden.