Anoniem bellen door de gemeente Ede

Een memo gericht aan het college van burgemeester en wethouders

Een aantal keren ben ik anoniem gebeld en later bleek dat dat één van de medewerkers van de gemeente Ede was. Terugbellen kan niet omdat bij een anonieme beller je nooit weet wie jou probeerde te bereiken. Sommige medewerkers begrijpen niet dat er niet is teruggebeld aangezien zij zich niet realiseren dat de gemeente de nummers heeft afgeschermd. Dat geeft een vervelend gevoeld en is zeker niet bevorderlijk voor een open communicatie.

Bepaalde personen uit de samenleving nemen wanneer er anoniem wordt gebeld de telefoon niet op. Dat kan om hele uiteen lopende redenen zijn waarom men dat niet doet. Vaak hebben deze personen een nare emotionele ervaring achter zich en willen absoluut daarmee opnieuw worden geconfronteerd. Zonder daar verder met concrete voorbeelden te komen, zal het helder zijn waarop onder andere wordt gedoeld.

Vragen:

  1. Wat zijn de redenen dat de medewerkers van de gemeente Ede anoniem bellen?
  2. Past het anoniem bellen wel in deze tijd van openheid en transparantie?
  3. Kan het college zich voorstellen dat door anoniem te bellen bepaalde personen de stuipen op het lijf wordt gejaagd?
  4. Is het college bereid om in het vervolg te bellen met nummer herkenning?
  5. Mocht het antwoord op vraag 4 negatief zijn, wil het college dan haar overwegingen hierbij heel expliciet vermelden?