Veldhuizen: werken aan een goede naam

Onze gemeente wil eenpersoonshuisjes realiseren voor mensen die op reguliere plekken niet kunnen aarden, omdat zij daar teveel overlast veroorzaken. In Denemarken worden deze huisjes ‘skaeve huse’ genoemd. Vorige week trof een groep bewoners van de wijk Veldhuizen een brief op de mat waarin kenbaar werd gemaakt dat zeven huisjes gepland zijn aan de rand van hun wijk.

VVD Ede heeft met verschillende buurtbewoners gesproken en naar hen geluisterd op de informatieavond op 6 oktober. Tijdens de informatieavond kwamen veel emoties boven. Veldhuizen wil na de ellende van oud & nieuw, de overlast van de Marokkaanse jongeren en de autobranden eerder dit jaar weer werken aan een goede naam. Er zit veel energie bij de mensen in de wijk: ze willen graag iets van de wijk maken en zijn goed op weg. VVD Ede begrijpt dat het dan moeilijk te verkroppen is dat de skaeve huse uitgerekend bij hún wijk worden gesitueerd. Ook VVD Ede vindt dit niet gewenst.

Op de informatie-avond kwam onder meer de zorg van de inwoners naar voren over criminaliteit, drugsgebruik en drugshandel. VVD Ede is van mening dat het de taak van onze gemeente is om ook voor mensen die niet meer in woonbuurten te handhaven zijn tóch ergens huisvesting te bieden. Maar wat de VVD betreft mag de komst van de huisjes - waar ook maar in Ede - niet leiden tot meer (drugs)overlast of criminaliteit. Wij willen dat het college zich hier hard voor maakt. Ook willen wij dat de wijkagent en de wijkregisseur zichtbaar en beschikbaar zijn rondom de locatie van de huisjes. Zonder dat dit ten koste gaat van hun zichtbaarheid en beschikbaarheid elders in de wijk.

Op vrijdag 7 oktober ging de uitzending van ‘Nieuws en Co’ op Radio 1 over de skaeve huse in Veldhuizen. Ons raadslid Hester Veltman lichtte toe hoe de VVD hierin staat. Je kunt dit hier naluisteren (uitzending ‘Nieuws en Co 16:00 – 18:30 uur’.) De uitzending over Veldhuizen start bij 0:39:27.

Op 24 september stelde VVD Ede raadsvragen  over de kwestie. Wij verwachten hier zeer binnenkort antwoord op te krijgen.