Vaccinatiegraad in Ede moet omhoog

Uit het laatste rapport van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) blijkt dat de vaccinatiegraad in Ede met 82,7% ver onder het landelijke gemiddelde ligt. De VVD vindt dat een zorgelijke ontwikkeling.

Uiteraard zijn wij geen voorstander van het door de overheid laten verplichten om te vaccineren. Vrijheid om zelf te mogen kiezen vinden wij een groot goed. Anderzijds vindt de VVD het ook heel belangrijk dat de vrijheid van anderen niet wordt beperkt. En daar wringt de schoen. Zorgen ouders die hun kind niet laten vaccineren niet voor een beperking van de vrijheid van ouders die het wel laten doen? Deze laatste groep loopt immers een risico voor hun kind waar zij niet om gevraagd hebben en voelen zich misschien gedwongen om hun kind bijvoorbeeld niet op een bepaalde kinderopvang te houden. Een lastig dilemma.

In sommige landen zouden ouders er alles voor willen doen om hun kinderen te laten vaccineren en is het vaak helemaal geen keuze. In ons welvarend land komen bepaalde ziektes mede door het jarenlang vaccineren al (bijna) niet meer voor en dat wil de VVD graag zo houden. Laten we ons vooral realiseren dat we de huidige keuzevrijheid in Nederland te danken hebben aan het feit dat gelukkig veel ouders hun kinderen wel hebben laten vaccineren en ook in Ede het goede voorbeeld geven en de vaccinatiegraad omhoog helpen. En dan door middel van goede voorlichting en het continu monitoren van de resultaten. Hopelijk neemt iedereen dan zijn verantwoordelijkheid en laten meer ouders hun kinderen vaccineren.

Lees ook wat Klaas Dijkhof erover schreef: https://www.vvd.nl/nieuws/klaas-dijkhoff-over-vaccinatie/