Geen vrije winkelopenstelling beperkt mogelijkheden Retail in Ede

In de Edese Post van 25 juni blikt Willemien Vreugdenhil (CDA), wethouder o.m. van de portefeuille Economie en Arbeidsmarkt , terug op haar eerste weken in het college van B&W. Zij stelt:

(..) “De winkeltijden zijn voor de CDA een aandachtspunt. Het staat symbool voor een soort tweedeling in Ede. Wij zijn tegen de 24-uurs economie, een vrije winkelopenstelling levert een versnipperd aanbod op voor het winkelende publiek op, als bijvoorbeeld de ketens op zondag openen en de kleine winkelier dat niet kan of wil en daardoor meer in de knel komt”

Bovenstaande opvatting is ideologische partijpolitiek en getuigt niet echt van een zakelijke visie van een bestuurder. Geef ruimte aan consumenten en vrij ondernemerschap. We hebben immers al een 24/7 economie in Ede en iedere zelf respecterende 100.000+ gemeente in Nederland heeft zijn winkelopenstelling reeds vrij gegeven.

Behoeften van de consument wijzigen sneller dan ooit.  Zij gedraagt zich kieskeurig. Door het internet beschikt zij over meer kennis en meer vergelijkingsmogelijkheden.

Het willen beschermen  van de kleine winkelier ten koste van het grootwinkelbedrijf en franchiseketens zal op termijn geen stand houden. Retailers (groot of klein) dienen samen te werken en elkaar niet te blokkeren. Anders wordt elk initiatief in de kiem gesmoord en krijgen we nooit een levendig centrum in Ede.

De consument wil steeds meer een combinatie van winkels, horeca en evenementen. Het sleutelwoord is belevenis. Daar spelen HEMA, IKEA of andere winkelketens handig op in door bijvoorbeeld het aanbieden van een ontbijt of lunch aan hun winkelpubliek.

De kleine winkelier kan mee profiteren – indien hij of zij dat wenst – van de extra aantrekkingskracht van een koopzondag. Misschien vraagt dat een aangepast winkelconcept met andere winkeltijden door de week.

Stef van der Klok, Raadslid VVD Ede