Motie In geval van nood kaart
De raad van de gemeente Ede in vergadering bijeen d.d. 26 oktober 2017
Constaterende dat:
- hulpdiensten zoals de politie of ambulancedienst, of personeel van (thuis)zorginstellingen met regelmaat bij een noodsituatie moeten zoeken naar belangrijke gegevens zoals telefoonnummers van familie/vrienden of medicijngegevens;
Overwegende dat:
- in een noodsituatie ieder moment telt en dus belangrijke contactgegevens van familie en/of medicijninformatie snel voorhanden moeten zijn;
- de gemeente Amstelveen hiervoor een eenvoudige kaart heeft ontwikkeld , in nauwe samenwerking met politie, ambulance, brandweer en verschillende zorginstellingen (zie bijlage);
- deze ‘In geval van nood-kaart’ in de gemeente Amstelveen huis aan huis is verspreid met het advies deze in te vullen en in de meterkast te hangen;
- Amstelveen met deze kaart in een behoefte voorziet en van haar inwoners veel waardering voor dit initiatief heeft ontvangen;
- Amstelveen alle ontwikkelkosten heeft gedragen en andere gemeenten de gelegenheid biedt het initiatief kosteloos over te nemen;
- de In geval van nood-kaart ook in Ede van meerwaarde kan zijn;
- de In geval van nood-kaart bijdraagt aan een snelle en adequate hulpverlening en aan een goede en gerichte communicatie;
- de kosten bij invoering in onze gemeente zeer beperkt zijn omdat Amstelveen al heeft voorzien in de ontwikkelkosten;
- de gemeente Ede in haar communicatieplan voor de verspreiding van de kaart voor de meest praktische en efficiënte werkwijze kan kiezen (bijv. aansluiten bij andere communicatiemomenten/-middelen)
Verzoekt het college van B&W de In geval van nood-kaart in Ede in te voeren en deze te laten verspreiden onder alle huishoudens.
En gaat over tot de orde van de dag.