Vragen over ontbrekende straatverlichting

De VVD Ede maakt zich zorgen over ontbrekende straatverlichting op de Westzoom in Lunteren en elders binnen de bebouwde kommen in onze gemeente in relatie tot de verkeersveiligheid. De fractie heeft daarom in de donkere dagen voor kerst raadsvragen gesteld aan het college van B en W.

© Pixabay

Regelmatig bereiken ons berichten over de onveiligheid van de Westzoom in Lunteren (zie b.v. dit en dit artikel). Na een eerdere herinrichting zou er op de Westzoom zelfs sprake zijn van een ‘racebaan’. Er gebeuren regelmatig ongelukken en bijna-ongelukken.

Hoewel wij vinden dat weggebruikers ook hun eigen verantwoordelijkheid moeten nemen, willen wij in deze donkere dagen aan het eind van 2019 stilstaan bij een aspect van de Westzoom waar de gemeente wél iets aan kan doen. De Westzoom – gelegen binnen de komgrenzen van Lunteren – heeft namelijk geen straatverlichting. Alleen de kruising met de Klomperweg en het stukje bij de Postweg is verlicht maar het grootste deel van het tracé niet. Dat wekt meteen de suggestie dat deze weg buiten de bebouwde kom zou liggen en daarmee een 80-weg is. Wat uiteraard niet het geval is. Dit onderwerp heeft inmiddels de aandacht van de Lunterse dorpsraad.

In het verlengde daarvan stellen wij vast, dat er nog meer verbindingsroutes in onze gemeente verstoken zijn van straatverlichting. Twee daarvan lichten wij er uit, omdat die veel door fietsers worden gebruikt: de Constantijnlaan in het Edese Beatrixpark en de Paasbergerweg langs de Trapakkers in Ede. Naast verkeersveiligheid speelt sociale veiligheid dan ook een rol.

Daarom heeft VVD Ede aan het college van burgemeester en wethouders de volgende vragen gesteld:

1. Is het u bekend dat de drie genoemde wegen geen of onvoldoende straatverlichting hebben?

2. Bent u het met ons eens dat dit tot onveilige verkeerssituaties kan leiden?

3. Welke maatregelen wilt u treffen om de verkeersituatie in 2020 veiliger te maken en dan met name in verband met de verlichting voor de drie genoemden wegen?

4. Wilt u in kaart brengen welke andere wegen in onze gemeente die binnen komgrenzen liggen geen straatverlichting hebben?

5. Wilt u daarna voor de wegen uit vraag 4 een actieplan maken?