Eindelijk nieuwbouw op terrein voormalige Klinkenberg

Binnenkort kan na jaren van plannen maken de schop de grond in op het terrein van de voormalige Klinkenberg. Op 22 februari sprak de Edese raad oordeelsvormend over de bouwplannen. Namens VVD Ede had Thimo Harmsen onderstaande bijdrage.

"Eindelijk. Eindelijk is er een plan voor de Klinkenberg, want deze staat toch al geruime tijd leeg en we praten hier al 18 jaar over. Het levert nu een verrommeld beeld op en bovendien hebben we woningen voor iedereen nodig.

Het plan ziet er keurig uit. De aanwas van de sociale-huur-woningvoorraad is fors. 80 van de 140 woningen vallen in dit segment. In de ogen van VVD Ede missen we hier een kans voor een meer evenredige verdeling. Ieder segment zou voor deze toplocatie mogelijkheden moeten bieden.

De directe buurtbewoners zullen weer een toename ervaren van verkeer. Dat zijn de bewoners onderaan de Van Heutszlaan en de bewoners van de Generaal Chassélaan. Dit zijn weliswaar wegen die de capaciteit aan zouden moeten kunnen, maar een toename van het verkeer is toch altijd weer wennen en voelt als een achteruitgang. Wellicht is het verkeer zelfs nog intensiever dan in de tijd dat de Klinkenberg nog gewoon dienst deed als verzorgingshuis. We moeten dit dus goed in de gaten houden. VVD Ede wil dat de wethouder een maatregel onderzoekt die we niet meteen hoeven toe te passen, maar die we wel in de achterzak hebben voor het geval de verkeersbewegingen leidt tot problemen. Vandaar ook de volgende vraag: Wat zou de impact zijn indien we de Van Heutszlaan voorzien van een fietssluis zodat het autoverkeer afkomstig van het Klinkenberglocatie en onderaan de Van Heutzslaan niet meer naar boven kan, maar direct de Klinkenbergerweg op zouden kunnen. We hebben het dan over een kleine groep bewoners en door de fietssluis voorkomen we dat de Van Heutszlaan onderdeel wordt van een sluiproute. Het al onderzochte scenario, ontsluiting via de Klinkenbergerweg, in minivorm dus.

Een ander alternatief is een zuidelijke ontsluiting op de Eikenlaan. Dat acht VVD Ede niet gewenst. De oriëntatie van voorliggend plan is op het noorden, net zoals de oude Klinkenberg ook was, met goede redenen. Vooral vanwege de flora en fauna, maar ook verkeerstechnisch. Een onderbreking van de groenstrook heeft negatieve gevolgen voor allerlei diergroepen, en er moet een verstratings-plan komen op het Klinkenberg-terrein dat niet logisch is en afbreuk doet aan het groen van dit terrein. Ten slotte is het niet ondenkbaar, en zelfs waarschijnlijk, dat de komst van de Parklaan het verkeer op de Eikenlaan al behoorlijk doet toenemen. Dan zit een nieuwe uitrijlaan echt in de weg.

Tot slot een leerpuntje voor het college. Veel bewoners, verenigd in ABEO, hoorde via de media over het besluit dat nu voorligt. Een serieuze gesprekspartner verdient beter."