Raadsvragen uitstellen gemeentelijke belastingen ondernemers

Veel ondernemers hebben door de Corona-maatregelen aanzienlijk minder tot geen inkomsten. Daardoor hebben ze nu vooral problemen met liquiditeit. Het zou enorm helpen als ondernemers vanuit de gemeente uitstel krijgen van betaling van deze belastingen. In dezelfde lijn krijgen ondernemers bij de belastingdienst uitstel van BTW en andere belastingen. Als VVD-fractie hebben we het initiatief genomen om met meerdere fracties raadsvragen te stellen.

Volksgezondheid en mensen gaan altijd voor, maar onze Edese ondernemers (in alle sectoren) worden economisch hard geraakt door de noodzakelijke maatregelen voor de bestrijding van het Coronavirus. Dit kan dan mogelijk ook effect hebben op het inkomen van hun medewerkers.

Landelijk zijn er al maatregelen genomen en aanvullende maatregelen aangekondigd om zoveel mogelijk te voorkomen dat gezonde bedrijven omvallen.

Zie: https://www.rtlz.nl/algemeen/politiek/artikel/5053531/kabinetshulp-ondernemers-covid19-coronaproblemen

Wij weten ook dat er binnen de gemeente met man en macht wordt gewerkt om de huidige situatie het hoofd te bieden, maar vragen extra aandacht voor onze lokale ondernemers.

De VVD heeft daarom samen met een groot aantal andere fracties de volgende raadsvragen gesteld:

1. Is het college bereid om ondernemers op korte termijn renteloos en boetevrij uitstel te verlenen voor de betaling van lokale lasten als zij aannemelijk kunnen maken dat ze getroffen worden door COVID-19?

2. Is het college bereid om te onderzoeken of ondernemers kwijtschelding kunnen krijgen voor (een deel van de) lokale lasten als betalingsproblemen ontstaan door de gevolgen van COVID-19?

3. Welke andere mogelijkheden ziet het college om ondernemers in deze tijd te ontzorgen?

4. Is de gemeente bereid om mee te denken met ondernemers om ook de financiƫle gevolgen op langere termijn te helpen verzachten?

We hopen van harte dat we als gemeente op deze manier onze Edese ondernemers kunnen steunen!

Ps. Gelet op het urgente karakter hebben wij het college verzocht om de vragen zo snel mogelijk te beantwoorden