VVD Ede geeft ruimte voor de Binnenveldse Energie Strategie

VVD Ede heeft zich samen met andere partijen ingezet om het initiatief van de Binnenveldse Energie Strategie (de BES) een kans te geven. We vinden het als gemeenteraad belangrijk om invloed te houden op het proces en op de kwaliteit van de duurzame opwekking in onze gemeente.

Binnenveld

© Gert Wegenaar fotografie

In de gemeente is duurzame opwekking belangrijk om de ambitie in 2050 om CO2 neutraal te zijn zoveel mogelijk waar te kunnen maken. Maar niet kosten wat kost en het liefste met zoveel mogelijk draagvlak van inwoners. Niet iedereen zit immers te wachten op een veld met zonnepanelen naast zijn deur. Maar als gemeente kunnen we opgave niet alleen maar invullen met zonnepanelen op daken.

Op donderdag 12 november moesten we als raad beslissen of we het college het mandaat willen geven om zelfstandig een GO of NO-GO te geven voor drie projecten in onze gemeente. Er was met name bezwaar tegen een project in het Binnenveld. We zochten als VVD Ede dan ook naar een manier om grip te houden op dit project maar daarnaast ook vaart te houden met de andere projecten.

Samen met Gemeentebelangen, de Christenunie, GroenLinks en het CDA dienden wij dan ook een amendement in waarin we vasthouden aan de kaders die zijn gesteld door de raad inzake de wind- en zonnewijzer. Ook houden we de vaart erin door het college het mandaat te geven om zelf te besluiten over de projecten met inachtneming van alle mogelijkheden die onze inwoners nog hebben om zienswijzen in te dienen. Maar ook de raad mag nog steeds iets vinden van de projecten omdat zij ook zelf worden uitgenodigd voor een zienswijze waarmee het democratische proces en de gemeenteraad een functie houden.

Echter willen we het laagst scorende project uit de selectie, het project aan de Lange Rijnsteeg, niet in dit generieke besluit meenemen. Een project in het Binnenveld, waar nu een prachtig lokaal initiatief is ontstaan middels de BES, maar vooral het enige project uit de selectie op een nee-tenzij locatie. Zonder dat er wat ons betreft is voldaan aan de extra’s die je van een dergelijk project mag verwachten en zelfs zou mogen eisen.

Zou dit project nu, in deze vorm, langskomen voor een verklaring van geen bedenkingen, zou het sneuvelen wat ons betreft. Wij adviseren de initiatiefnemers om op korte termijn in gesprek te gaan met de initiatiefnemers van de BES om te kijken wat er wel mogelijk is. Met een motie riepen we het college op om dit initiatief te onderzoeken en zoveel als mogelijk te steunen.

In een amendement regelden we 2 andere zaken;

1.    Projecten die in nee-tenzij gebieden EN in het Binnenveld liggen moeten altijd 2x naar de raad voor de gebruikelijke 'verklaring van geen bedenkingen' procedures. Hier valt het project aan de Lange Rijnsteeg dus ook onder.

2.    Voor andere projecten is het college het bevoegd gezag en is de raad niet meer nodig (tot de 40ha is bereikt) maar krijgt de raad wel de mogelijkheid om een zienswijze op elk project af te geven zodat we er als raad in ieder geval nog 'iets' van kunnen vinden

Zowel de motie als het amendement werd met een meerderheid van stemmen aangenomen!

Onze gemeente heeft ambities voor duurzame opwekking. Helaas kon de markt de belofte van de wethouder niet invullen; namelijk een groot en breed aanbod van initiatieven waar we als raad uit konden kiezen. Dat is het niet geworden.

We vinden het dan ook heel goed dat het college meer regie neemt bij het behalen van de energiedoelstellingen. Want aan de uitkomst van de uitvraag, kunnen en moeten we ook conclusies verbinden. Waarom was er zo weinig animo? Goed dan ook dat het college kritisch blijft op de voorstellen die wél voorliggen en de raad daar ook bij blijft betrekken zoals in ons amendement is verzocht.

Want kwantiteit mag wat ons betreft nooit prevaleren boven kwaliteit!