VVD Ede wil inwoners beschermen tegen gemeentelijke inzet van Algoritmes

Heeft de gemeente de bescherming van haar inwoners als hoogste prioriteit? VVD Ede stelt hierover vragen aan het college van Burgermeester en Wethouders...

Afgelopen week is in het nieuws gekomen dat gemeentes steeds zwaarder leunen op het inzetten van algoritmes en overige voorspellende systemen. De landelijke overheid geeft aan geen overzicht te hebben over welke gemeente wat doet op het gebied van algoritmes. Inmiddels lijken er sowieso 25 gemeentes te zijn die zwaar inzetten op deze techniek, maar niemand kan een exact getal noemen.

VVD Ede is bezorgd om het inzetten van algoritmes omdat we vinden dat onze inwoners beschermd moeten worden tegen een overheid die instrumenten gebruikt die in potentie een bedreiging kunnen vormen voor onze vrijheid en gelijkwaardigheid.

Om misverstanden te voorkomen: VVD Ede is niet a priori tegen het inzetten van algoritmes. Er zijn genoeg voorbeelden te geven dat het ons echt helpt, zoals bijvoorbeeld toepassingen op Crowd Control, verkeerstoezicht en andere veiligheidsonderwerpen. VVD Ede wil wél duidelijkheid, beleid én vooral transparantie over inzet van deze techniek. Immers Algoritmes zijn een belangrijke stap naar de volgende IT-wetenschap: namelijk AI (Artificial Intelligence). Vandaar dat de volgende vragen van VVD Ede aan het college zijn gesteld:

1)    Maakt gemeente Ede gebruik van algoritmes?

a.     Indien ja: Heeft het college overzicht in het gebruik van algoritmes en is zij bereid deze te delen (bijvoorbeeld zoals Amsterdam dat doet in het algoritmeregister).

b.     Indien nee: Hoe weten we dat zeker? Is onze ingekochte software hierop onderzocht?

2)    Welke regels, uitgangspunten en gebruiken hanteert de gemeente bij de inzet van algoritmen of gaat het college hanteren in de toekomst?

3)    Is, naar de mening van het college, ons IT-beleid toegerust voor de enorme groei van technieken als algoritmes, voorspellende systemen en AI?

Kortom, heeft het college de bescherming van de privacy, rechtsbescherming en ‘objectiviteit van beoordelingen’ van onze inwoners als topprioriteit?