ARTBASE Ede stapje dichterbij

Op donderdag 3 juni heeft de raad van Ede in grote meerderheid ingestemd met het masterplan voor de culturele invulling van de linker vleugel van de Frisokazerne in Ede: ARTBASE Ede. Wethouder Veltman (VVD) kan nu de boer op om naast de gemeente andere financiers voor het project te zoeken. Voor het project is vanuit de gemeente Ede jaarlijks 5 ton nodig.

© Gemeente Ede

Fractievolger Ruben Landman zei enkele weken ervoor in een oordeelvormende vergadering het volgende over de plannen:

"De gemeente Ede krijgt wel eens kritiek van binnenuit of van buitenaf: We zijn kneuterig, schraal, provinciaal of achterhaald.

Onze eigen, landelijk bekende cabaretier Hans Dorrestijn verwoordde het ooit in zijn lied ‘Ede (Gelderland)’ zelfs zo:

'Het leven is daar saai en sloom / En tevens woest / En tevens leeg (...) / 't Is geen dorp, 't is geen stad / Maar een groot en gapend gat (...)'

Maar het heeft hem toch ooit de Edese Cultuurprijs opgeleverd. Want, open-minded als we hier wel dégelijk zijn, heeft Ede zichzelf opnieuw uitgevonden: op het gebied van cultuur sprankelt onze gemeente als nooit tevoren, zélfs in tijden van corona.

En nu is er dan de kans om daar nog meer nadruk op cultuur te leggen. Want de inspiratie die Helene Kröller-Müller kreeg in de woeste leegte van de Veluwe kan ook ons allemaal inspireren. Ziehier: ARTBASE EDE als extra trekker voor Ede en het WFC- en stationsgebied.

Een plan dat zeker niet kneuterig of achterhaald is, maar visionair en vooruitstrevend! En ook nog eens breed, flexibel en uitdagend. Maar vooral ook: goed doortimmerd. Met een onderbouwde visie, duidelijke, maar voorzichtige ramingen en risico-analyse; en als kers op de taart: een gunstige second opinion.

In het ontwikkelingsproces werd snel duidelijk dat dit project er met de bestaande jaarlijkse 2,5 ton van de gemeente niet kan komen. Met het voormalige uitgetrokken jaarbedrag van vijf ton lukt het wel om de gewenste hoge kwaliteit te bieden.

En hoewel de VVD over het algemeen niet staat te popelen om overheidsgeld in allerlei subsidies te pompen, zien we hier een mooie kans om de ontwikkelingen in het station en kazernegebied extra aantrekkelijk te maken. Want het Food Innovation District moet gaan bruisen. En dat is goed voor Ede.

De gekozen aanpak en daarbij ingebouwde noodrem (als de co-financiering onvoldoende rondkomt), maakt dit project haast tot een voorbeeld voor andere projecten, en niet alleen in Ede.

Het enige, maar persoonlijke puntje waar ik als taalminnaar een beetje mee zit is de naam ARTBASE Ede. Ik snap de knipoog richting ‘militaire basis’ (alhoewel die term niet voor de Edese legerplaats werd gebruikt), maar ik mis vooral de verbinding met de thematiek van de inhoud: drijfveren, oftewel motieven. Een motief zet je in beweging, en daar is de link met het geplande multimediale aanbod, en zelfs met het nabije station.

We zijn er nog niet, maar het voorliggende plan krijgt wel - wat VVD Ede betreft - douze points, en mag door naar de finale!"