Iedereen telt mee ...

Op de raadsvergadering van donderdag 3 juni is een motie 'woningspeculatie' besproken. Kern van de motie was om te onderzoeken of er instrumenten zijn om woningspeculatie te voorkomen en deze instrumenten in te zetten 'voor voor starters en gezinnen tot een gemiddeld gezinsinkomen'. VVD Ede waarschuwt voor de negatieve gevolgen van deze motie. Lees hier mijn reactie: bijdrage:

Onze inwoners die nu hun eerste huis willen kopen of een volgende stap willen maken, moeten hiervoor ongelofelijk veel betalen. Histories veel. Ook huurders merken dat. Niet alleen omdat de prijzen van aankoop ontzettend hoog zijn, maar ook omdat er vanuit europa een actief beleid van geldverruiming wordt gevoerd. We hebben te maken met een ‘droogkokende woningmarkt’, zoals een landelijk ochtendblad recent kopte.

De oplossing is duidelijk: we hebben woningen nodig. Er moet gebouwd worden. En deze motie helpt daar NIET mee. Deze motie gaat 0 huizen opleveren en, in het ergste geval, juist een rem zetten op onze lokale woningvoorraad.

Nederland heeft de kleinste vrije huursector van Europa. Met een opkoopverbod wordt dat nog veel sterker en zeggen we eigenlijk tegen onze inwoners: we verkiezen mensen die een huis kunnen kopen, boven mensen die niet willen of kunnen kopen. En, echt waar, hier zitten ook onderwijzers en politiemensen tussen waar we allemaal voor zeggen op te komen. Een vrije huursector is geen bedreiging, maar een keuze verruiming voor onze inwoners.

Aandacht in dit amendement gaat exclusief uit naar mensen met een laag en middeninkomen. Tweeverdieners boven modaal kunnen blijkbaar de rambam krijgen als het om hoge woonlasten gaat.  VVD Ede vindt dat we er als gemeente moeten zijn voor iedereen. Middelen en instrumenten moeten de overspannen huizenmarkt verruimen. Doorstroming stimuleren, woonprojecten mogelijk te maken en daarmee financiële ruimte vinden om onze sociale woningbouwcorporatie ruimte te leveren!

Het dictum roept op om ‘alles in het werk te stellen om een dergelijke ontwikkeling tegen te gaan’. Gedoeld wordt op de opkoop van woningen door beleggers.

Wat is er mis met een belegger? Een huis kopen voor je studerende kind, een bierbrouwer die een onroerend goed portefeuille heeft, een winkelier die in zijn eigen locatie investeert. Én, wellicht meer in de beleef-wereld van de opstellers van dit amendement: een investeerder die in Ede zonnepanelen neerlegt? Een Zweeds bedrijf dat windmolenparken bouwt, een pensioenfonds dat ons ons warmtenet financiert. De Nederlandse Bank waarschuwt. En het kan niet duidelijker: “de opkoopbescherming is géén structurele oplossing voor schaarste op de woningmarkt”. Bovendien voorzitter, mág het nog helemaal niet!

Kortom, VVD Ede wil niet ‘zoveel mogelijk instrumenten inzetten om beleggers in Ede buiten de woningmarkt te houden’. In principe is een wooncorporatie een belegger, en nu met koopgarant, de gemeente ook al. Velen van ons zijn beleggers in woningen. Is het niet via uw eigen huis, dan wellicht via uw pensioenfonds of lijfrente. Voorzitter, laten we inclusiever denken, geen zondebokken zoeken, geen zinloos werk doen, niet huidige verhuurders aan een monopolie helpen, maar gewoon bouwen!