VVD Ede wil opheldering over status World Food Experience center

Onlangs zette de Raad van State een streep door de plannen rondom het World Food center Experience. Reden voor de VVD-fractie om de volgende raadsvragen te stellen:

1. Ziet het college nog een mogelijkheid voor de realisatie van de World Food Experience (WFE)? Zo ja, hoe groot acht het college de kans van slagen hierop? Wat is de toe te rekenen vertraging en wat zijn de toe te rekenen extra kosten van deze uitspraak?
  2. Uit eerdere beantwoording, op vragen die gesteld zijn in de provinciale staten van Gelderland, blijkt dat de uitspraak van de Raad van State reden zal zijn voor heroverweging van het project WFE. Hoe en wanneer neemt het college onze raad mee in deze heroverweging?
  3. Wat is de 'burn-rate' van het lopende WFE-project (zowel de stichting als de gemeentelijke (ambtelijke) ondersteuning)? Hoe worden deze kosten gefinancierd? Zijn er mitigerende maatregelen genomen om deze kosten te verlagen? Zo ja: welke? Zo nee: waarom niet.
  4. Ziet het college de uitspraak van de Raad van State als pech, of was deze achteraf bezien logisch? Indien pech: is de juridische inschatting van het college wel op een objectieve manier tot stand gekomen? Welke ‘checks and balances’ zaten hierin? ● Indien logisch: is er naar het oordeel van het college voldoende geanticipeerd op deze mogelijke uitkomst? En hoe dan?● Bij beide: is het college ervan overtuigd dat de raad goed, adequaat en objectief op de hoogte is gehouden over deze rechtsgang en de risico’s van een voor het project negatieve uitspraak
  5. Kan het college een inschatting geven over de hoogte van 'Sunk costs' voor de gemeente Ede indien het WFE-project wordt gestopt.
  6. Heeft het college aanbiedingen gehad van één of meerdere (koploper- of anderszins aangehaakte) bedrijven om te helpen qua business case, juridisch of in enige andere vorm
  7. Kan het college de raad een 'foto' geven van de huidige stand van zaken rond de geformaliseerde sponsoring door bedrijven en het aanhaken van fondsen?
  8. Ten slotte: heeft het college een plan B, of het voornemen deze te ontwerpen? Zo ja, wat is hiervan al in te zien. Zo nee, is het volgens het college niet hoog tijd om deze te ontwerpen en de raad hierbij te betrekken?

In de bijlage de beantwoording van het College.