Vragenuurtje: VVD wil meer duidelijkheid over vliegroutes boven Ede

Deze week in het nieuws: ‘Nieuwe vliegroute zorgt mogelijk voor meer geluidsoverlast in Utrecht en Gelderland’. Zoals u zich wellicht kunt herinneren hebben we in het recente verleden veel gesproken over herindelingen en laagvliegroutes icm vliegveld Lelystad. Maar nu was het wat ons betreft wel erg stil. Althans nu nog. Wij hebben daarom het College de volgende vragen gesteld tijdens het vragenuurtje op 3 november om te weten of deze stilte wel terecht was:

Is het college, of anderen binnen onze organisatie, op de hoogte van het nieuws dat er een nieuwe, vierde, zogenaamd ‘naderingspunt’ komt? Indien het college hiervan op de hoogte was, hebben wij de volgende aanvullende vragen:

• Klopt deze berichtgeving?
  • Vanaf wanneer is het college op de hoogte?
  • Vanaf wanneer kunnen we de eerste toestellen verwachten?
  • Op welke hoogte zullen deze vliegtuigen overvliegen?• Wat is de te verwachten geluidsoverlast?
  • Zal er een verplichting komen om in zweefvlucht over dit naderpunt te vliegen?
  • Staat het besluit al vast?
  • Heeft het college contact met LVNL, Schiphol of ministerie over dit onderwerp? En zo ja, kan het college aangeven wat de inhoud van dit contact is geweest?
  • Kloppen de getallen die we kunnen lezen in de pers (120 vluchten per dag, 42.000 vliegbewegingen per jaar)?
  • Wat vindt het college van deze 4de naderingsroute?
  • Kunnen we actie verwachten van dit college en zo ja, wat voor actie?

Indien het college hier NIET van op de hoogte was, dan wil VVD Ede de volgende vraag stellen:

• Zou het college de raad op korte termijn, laten we zeggen binnen 2 weken, nader willen informeren over dit bericht door navraag te doen bij Schiphol, LVNL, het ministerie en eventueel andere organisaties die hier wat over kunnen zeggen, zodat we zo snel mogelijk alle ‘ins en outs’ over dit onderwerp weten? Graag de eerder gestelde vragen hierbij betrekken!