Zonneveld Nergena kan doorgaan - een hoofdpijndossier!

Een langlopend dossier met een politiek onnavolgbaar besluit. Als VVD hebben we op de besluitvormende vergadering van 3 november ingestemd met het verlenen van een verklaring van geen bedenkingen waardoor de vergunning voor zonneveld Nergena dient te worden verleend. Lees hieronder onze laatste bijdragen.

© XON

Oordeelsvormende vergadering (13 oktober)

Voorzitter,

Zonnepark Nergena kent in onze raad een lange geschiedenis. Het zou er wel komen. Het zou er niet komen. En nu, wellicht toch. Wat we nu ook gaan besluiten: dit is nou zo’n typisch onnavolgbaar, politiek besluit. Jammer dat het zo is gegaan. VVD Ede gaat voor duidelijkheid en transparante politiek.

VVD Ede ziet steeds meer grote, vaak regionale, afspraken, die steeds minder serieus worden uitgevoerd. Vaak is de governance lastig, en soms bestaan ‘de grote lijnen’ uit een mooi politiek affiche, maar zijn we niet bereid de benodigde maatregelen te nemen.

• Zo zouden we echt moeten gaan voor het aantrekken van ‘human capital’ volgens ons FoodValley ambities, terwijl we kiezen om zoveel mogelijk voor eigen bewoners te bouwen.
  • Zo zouden we eigenlijk voor mooie, ruime en groene wijken willen gaan, terwijl we in werkelijkheid ons vastklemmen aan minimale percentages sociale huurwoningen. Zonde, want absolute aantallen, daar hebben onze bewoners pas wat aan! In percentages kan je immers niet wonen
  • Maar nu gaat het om onze doelstelling om energy neutraal te willen zijn in de nabije toekomst, bovendien hebben we een ‘bod’ gedaan in de ‘Regionale Energie Strategie’.

En dit soort besluiten zijn niet gratis. Dit soort besluiten betekent handelen!

VVD Ede is geen natuurlijke vriend van zonnevelden op landbouwgrond, zeker nu we het zo ontzettend laten afweten op daken en restgronden. Maar voorzitter, VVD Ede ziet ook dat we vooruit moeten, en daar hoort kennis over zonnevelden wel bij. Die kennis gaat over impact op het land, op de diversiteit van leven op lange en middellange termijn. Nergena levert behalve schone stroom ook kennis op. Nodig en nuttig. VVD Ede is het dan ook met de uitkomst van de second opinion eens: Nergena is een project met toegevoegde waarde! ‘Zo mooi komen ze niet meer’ aldus onze woordvoerder in de vorige raadsperiode. Als je hiertegen bent is dat uiteraard prima, maar dan ben je in principe tegen ALLE toekomstige voorstellen over zonnevelden……

Kortom, goed om van andere fracties en het college te horen wat hun overwegingen zijn. Want VVD Ede wil eigenlijk geen onuitlegbare verassingen meer:

Zijn onze doelstellingen nog wel realistisch?

• We hebben immers een stroomnet waar eigenlijk niets meer kan (behalve toevallig Nergena).
  • We lopen achter met daken en restgronden.
  • Én we willen een enorm aantal huizen in onze gemeente bijbouwen.

Kan het college nu in deze arena gewoon zeggen wat ze eigenlijk het liefst zouden willen en waarom? Gaan we instemmen als raad, terwijl er een procedure wordt voorgezet dat kan leiden tot het bevestigingen van de vorige keer ‘nee’? Of wordt de procedure gestaakt en komt het zonneveld er sowieso? Graag duidelijkheid. Dat hebben onze inwoners en zeker de belanghebbenden nu wel zo langzamerhand verdiend…

Voorzitter, tot zover

Onze stemverklaring bij de besluitvormende vergadering (3 november):

Hoewel VVD Ede geen natuurlijke vriend van zonnevelden is en liever inzet op innovatie, zowel vanwege de leveringszekerheid, de onafhankelijkheid, de zeer geringe belasting op onze wereld én de economische kansen om de wereld met onze kennis te helpen, vinden we óók dat we consequent moeten blijven.

VVD Ede heeft eerder ja gezegd tegen zonneveld Nergena. De ‘tenzij’, JUIST voor deze locatie zijn onmiskenbaar goed ingevuld, zo is ook bekrachtigd door onafhankelijk onderzoek én de rechter.

VVD Ede zal instemmen.

Bekijk het nieuwsitem op XON over de besluitvorming: https://youtu.be/S-WoOHXUI40