Ziezo, een bijzonder initiatief

Op vrijdag 30 oktober 2015 waren VVD-collega Bert Beekman en ik getuige van een bijzonder initiatief. Wij ontmoetten een groep mensen die in Ede-centrum op straat leeft. Mensen zonder baan, vaak met veel schulden en een verslavingsprobleem en soms in een uitzichtloze situatie. Enkele bewoners van het centrum wierpen zich op om met deze mensen een ochtend in de week iets leuks en nuttigs te doen. Het initiatief, genaamd “Ziezo”, blijkt een groot succes.

© Ziezo

Eerst hadden wij een kort gesprek met de wijkregisseur. Een man met passie die op zoek is naar ideeën en manieren om het centrum mooi, veilig en gezellig te houden. Hij is er - net als wij – van overtuigd dat dit zit in eenvoudige, kleine, laagdrempelige dingen die het begin kunnen zijn van iets moois. Vervolgens liepen wij samen naar De Jonge Dame, een eigentijds café met een eigentijdse eigenaresse, Marloes. Marloes heeft niet alleen een gezellig en hip huiskamercafé, maar biedt in dit  café ook de ruimte aan Ziezo. “In mijn vorige baan werkte ik met mensen die zich in moeilijke omstandigheden bevinden en daarom draag ik dit een warm hart toe”, zei Marloes. “En bovendien, het past perfect bij het concept dat ik voor mijn café bedacht: een laagdrempelige huiskamercafé”.

Buurtbewoner Geert is één van die vrijwilligers die met plezier vertelt hoe het werkt. Het gaat erom dat ze samen een kopje koffie drinken en dat het gezellig is. Maar ze zetten zich ook in voor een schone wijk. Na de koffie gaan ze aan het werk en prikken ze het vuil van de straten in het centrum. Dus het mes snijdt aan meerdere kanten: de mensen zijn bezig, de buurt wordt schoner en de buurtbewoners ervaren minder overlast. Begin dit jaar was het pionieren, maar nu overtreft het de stoutste verwachtingen. Ze hoopten dat één van de mensen die op straat leven zou aanhaken, maar het zijn er nu al 15. “Als het nodig is roepen we een deskundige in, maar door het eenvoudig, laagdrempelig en gezellig te houden, bereiken we nu al dit mooie resultaat”, zegt Geert.

Politie en welzijnsorganisaties wilden aanvankelijk niet geloven dat dit zou lukken. Nu het draait, zijn ze aangehaakt en wordt goed samengewerkt. Maar de inwoners staan voorop, dat is helder bij iedereen.

Wat de VVD betreft zijn dit prachtige voorbeelden van burgeriniatief en samen werken aan een betere buurt. Waarom? Omdat het van de eigen buurt ís, omdat het klein begint en omdat de lokale kracht centraal staat. En nu is het zorgen dat deze ideeën gezien worden en anderen inspireren. En dat het welzijnswerk van gemeente en andere instanties volgend is.

Hester Veltman.